Logistiikan ammattilehdessä asiakkaamme Verkkokauppa.comin tj Miika Heinonen avaa yhtiön menestyksen takana olevaa logistiikkaa.

Verkkokauppa.comin liikevaihto kasvoi tammi-syyskuussa 2020 lähes kymmenen prosenttia vuodesta 2019 ja liiketulos yli kaksinkertaistui.

Teksti Jukka Nortio kuvat Verkkokauppa.com

Verkkokauppa.comin Miika Heinonen avaa 15 vuoden kokemuksellaan menestyksen takana olevaa logistiikkaa.

”Meillä on kahden varaston malli. Vantaalla on Postin ja Transvalin kanssa palveluvarastomme lavatavaralle ja Jätkäsaaren myymälän yhteydessä sijaitsee 8 000 neliömetrin pientavaravarasto.”

Molemmilla varastoilla on samanlainen monipuolinen rooli: ne palvelevat noutomyyntiä, tavaraa lähtee niistä postitse asiakkaille ja ne toimittavat tavaraa myymälöihin.

Toimitusaikoja lyhyemmiksi

Suomessa sijaitsevat varastot merkitsevät sitä, että Verkkokauppa.com on pystynyt jatkuvasti puristamaan toimitusaikojaan lyhyemmiksi. Tällä se vastaa sekä olemassa oleville kilpailijoille että Amazonin tulevaan haasteeseen. Näillä varastot ovat pääasiassa Ruotsissa.

Aiemmin Verkkokauppa.com tarjosi pikatoimituksia lähinnä yrityksille, mutta sittemmin palvelu laajeni koskemaan myös kuluttajia. Tämän seurauksena pikatoimitusten määrä on moninkertaistunut vuodessa.

”Televisiot on tuoteryhmä, jossa näkyy voimakkaasti pikatoimitusten nousu. Tässä on iso ero verrattuna esimerkiksi pesukoneisiin”, Heinonen kertoo.

Pikatoimituksiin liittyy oleellisesti se, että asiakas näkee kuljetusliikkeen karttasovelluksen kautta, missä paketti on tulossa. Hänelle kerrotaan tarkasti, milloin paketti on perillä. Tarkka aika helpottaa asiakasta, kun ei tarvitse olla puolta päivää valmiina odottamassa lähetystä.

Pikatoimitukset on organisoitu yhdessä jakelusta vastaavan Fetch-kuljetuspalvelun kanssa.

“Prosessi on meille haastava, sillä asiakas voi tilata kello 14 saakka tavaraa saman päivän toimitukseen. Tavaraa voi tulla meidän molemmista varastoista, ja ne pitää kerätä samaan lähetykseen ja olla kello 16 valmiina kuljetukseen”, Heinonen kuvaa prosessia.

Artikkeli jatkuu kuvan jäljeen.

Verkkokauppa.comin logistiikkajohtaja Miika Heinonen kertoo, että molemmilla yrityksen varastoilla on sama rooli: ne palvelevat noutomyyntiä, tavaraa lähtee niistä postitse asiakkaille ja ne toimittavat tavaraa myymälöihin.

”Samalla kun last mile -vaatimukset kasvavat, olemme onnistuneet luomaan uusia asiakasystävällisiä toimintamalleja sellaisten kuljetusliikkeiden kanssa, jotka ovat tulleet tälle markkinalle haastajina.”

Tehokkuutta hankintaan

Hittituotteiden äkillisiin kysyntäpiikkeihin Verkkokauppa.com varautuu hankintaverkostolla, johon kuuluu useita tukkureita. Hankintoja myös jaksotetaan niin, ettei tavaraa tarvitse hankkia kerralla. Tuotteiden kysyntää pystytään ennakoimaan myös analysoimalla yritykseen kertynyttä valtavaa datamassaa. Joskus kuitenkin kysyntä yllättää.

”SUP-lautojen kysyntä yllätti meidät jo alkukesästä ja tavara loppui hetkellisesti. Ketterä toiminta hankinnassa auttaa löytämään uusia kanavia tilanteen niin vaatiessa.”

Liiketoiminnan alkupäässä eli ostoissa Verkkokauppa.comin tehokkuus näkyy osto-organisaation jatkuvana markkinaseurantana, jotta 65 000 nimikkeen valikoima pysyy houkuttelevana. Valikoimaa laajennetaan kysynnän kasvaessa uusilla, kohderyhmiä kiinnostavilla tuotesegmenteillä. Korona-aika on lisännyt logistiikan vaatimuksia, kun vapaa-ajantuotteiden kysyntä on yhtäkkiä lisääntynyt.

”Laajeneva tuotevalikoima on tuonut logistiikkahaasteita. Esimerkiksi polkupyörien käsittely on haaste, koska tuotepakkaukset ylittävät perinteiset standardikokoiset kuormalavat. Niiden säilytys ja käsittelyt vaativat uudenlaisia ratkaisuja. Sama koskee esimerkiksi lemmikkientuotteita kuten koiranruokasäkkejä sekä isoja ja painavia kodinkoneita”, Miika Heinonen kertoo.

Monipuolisesta tuotevalikoimasta on etua, sillä se tasoittaa kausivaihteluja ja tuo jatkuvuutta logistiikkaan.

”Aiemmin rauhallinen kesäaika täyttyy nyt kodin kylmälaitteiden ja esimerkiksi grillituotteiden toimituksista.”

Isot sesongit näkyvät todella rajusti muun muassa niin, että Verkkokauppa.com palkkaa Black Fridayn ja joulun varalle yli 50 uutta työntekijää.

Oma IT-osasto tukee liiketoiminnan kehitystä

Verkkokauppa.comin 60 hengen IT-osaston tuottama toiminnanohjausjärjestelmä on Heinosen mukaan yritykselle iso kilpailukykyä tuova etu. Se mahdollistaa nopeat tietojärjestelmän muutokset liiketoiminnan niin vaatiessa.

”Saamme työntekijöiltä runsaasti kehitysideoita, joita koodarit lähtevät nopeasti miettimään yhdessä liiketoiminnasta vastaavien kanssa.”

”Yksi tällainen kehityshanke oli tilaustuotteiden käsittelyn nopeuttaminen. Kun tilaustuote tulee varastoon, järjestelmä tunnistaa sen ja se lähtee jo samana päivänä pakkauspisteen kautta asiakkaalle.”

Kasvu haastajana

Yrityksen jatkuva kasvu haastaa logistiikan monelta suunnalta, kun samalla pitää parantaa asiakaspalvelua ja tarjota koko ajan innovatiivisia palveluja.

”Jakelupalvelut kehittyivät pitkään hyvin hitaasti, mutta viime vuosina markkinoille on tullut uusia haastajia. Niiden kanssa olemme kehittäneet palveluitamme vastaamaan asiakkaidemme jatkuvasti kasvavia vaatimuksia”, Heinonen sanoo tyytyväisenä.

Helppo ja vaivaton asiointikokemus on Heinosen mukaan asiakkaan houkuttelun ja hänen kiinnostuksen ylläpidon ytimessä. Tuotteet pitää löytää helposti. Tuotetiedot pitää olla hyvin esillä. Tuotteiden vertailun pitää olla helppoa. Ostamisen ja tilauksen seuraamisen on oltava vaivatonta.

Samalla kun Verkkokauppa.com huolehtii asiakkaan tyytyväisyydestä, sen on huolehdittava koko ajan omasta kustannustehokkuudestaan.

”Tällä hetkellä kehitämme toimitusketjumme digitalisaatiota, joka parantaa toimitusketjun ennustettavuutta, läpinäkyvyyttä ja ennakoitavuutta. Sisälogistiikassa parannamme käsittelyn nopeutta entisestään, johon liittyy automaation kehittäminen. Varastossa on myös hyvin mielenkiintoinen automaatiohanke meneillään”, Heinonen raottaa tulevaisuutta rakentavia hankkeita.


Artikkeli on julkaistu alunperin Osto&Logistiikassa 6/2020.