Siirry sisältöön
Vetomestareihin tankataan uusiutuvaa polttoöljyä
Kuva: DSV:n Domestic Senior Manager Roi Kohi ja Transvalin Jari Mäkinen laittoivat kättä päälle Trukkikujalla. Vetomestarin ohjaksissa on Timo Ukkola. Vastaisuudessa vetomestarit ja suuret trukit tankkaavat säiliöstä uusiutuvaa polttoöljyä.  

 

Lahdentien varressa ennen Korson liittymää, Trukkikuja 3:ssa sijaitsee DSV:n terminaali, jossa transvalilaiset hoitavat kaikki terminaalilastaukset ja -purut kahdessa vuorossa viikon jokaisena päivänä. 

 

Pääosa tavarakäsittelystä terminaalissa tehdään sähköisillä sisätrukeilla, mutta ulkona lasteja liikuttavat terminaalitraktorit eli vetomestarit. Ne ovat ylivertaisen tehokkaita työvälineitä, joiden avulla siirretään perävaunuja terminaalin lastaus- ja purkupaikoille sekä parkkiin.

Terminaalin kaksi vetomestaria sekä kaksi suurempaa trukkia kulkevat nyt perinteisen polttoöljyn sijaan Neste MY uusiutuvalla polttoöljyllä. Vetomestarit kuluttavat polttoainetta varsin runsaasti, noin 1 500–2 000 litraa kuussa. Siksi polttoainevaihdoksella on suuri vaikutus hiilidioksidipäästöihin. Valmistajan mukaan koko polttoaineen elinkaaren hiilijalanjälki on 90 pienempi kuin vastaavan fossiilisen.  

Päästöt vähenivät ja työturvallisuus parani 

"Uusiutuvan polttoaineen käyttö vähentää päästöjä merkittävästi, mutta lisäksi tuli muitakin plussia, kuten tankkausmatkan lyheneminen. Se parantaa työturvallisuutta. Hyvässä yhteistyössä DSV:n kanssa päätimme tilata uuden polttoainesäiliön terminaalin pihalle. Se lyhentää tankkausmatkaa, eikä vetomestareilla tarvitse enää ajaa tien yli vastapäiselle kylmäasemalle. Työturvallisuus paranee, koska työkoneella tien ylittämisessä on omat riskinsä, erityisesti talvisin”, summaa Transvalin senior manager Jari Mäkinen, joka vastaa DSV Road Oy:n terminaalin liiketoiminnasta.   

”Uudistus liittyy tavoitteeseemme vähentää alihankkijoiden tuottamia päästöjä 30 %:lla vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi muutoksella on myös työtehoa parantava vaikutus, koska vetomestarien ei tarvitse enää poistua tankkaamaan oman tonttimme ulkopuolelle”, toteaa DSV Road Oy:n operatiivinen johtaja Kai Kajala.  

Päättäväisyyttä kaikessa toiminnassa, mikä vähentää päästöjämme niin lähelle nollaa kuin mahdollista  

Posti Group ja näin myös Transval on sitoutunut Science Based Target -aloitteeseen. Postilla on kunnianhimoinen tavoite olla nollapäästöinen omien päästöjen osalta vuoteen 2030 mennessä. Koko arvoketjun osalta nettonolla on tavoitteena vuonna 2040.  
 
Tavoitteeseen pääseminen vaatii päättäväisiä toimenpiteitä myös kaluston osalta. Uusiutuvalla polttoaineella on merkittävä rooli matkalla kohti nollapäästöisyyttä eteenkin, kun vaihtoehtoiset energianlähteet ovat vielä osin kehittymässä raskaammassa konekalustossa. 

alkuunalkuun