Siirry sisältöön
Rakennuslogistiikan ulkoistus näkyy heti viivan alla

Työmaan logistiikan ulkoistaminen osaavalle kumppanille säästää helposti 10–30 prosenttia logistiikkakuluista. Myös työn tuottavuus nousee uudelle tasolle.

Kustannusten raju nousu pakottaa hakemaan uusia keinoja varmistaa meneillään olevien ja tulevien rakennushankkeiden kannattavuus. Yksi sellainen on logistiikan ulkoistaminen, joka säästää kustannuksia ja muuttaa työmaan kiinteitä kuluja muuttuviksi kuluiksi.

”Tehokas työmaalogistiikka tuo vähintään 10–30 prosentin kustannussäästön verrattuna siihen, että vastaava työ tehtäisiin suunnittelemattomasti”,Transvalin rakennuslogistiikan palveluja johtava Juho Lappalainen sanoo.

Todellisuudessa päästään usein tätäkin suurempiin kustannushyötyihin, sillä hyvin suunniteltu ja organisoitu logistiikka tehostaa merkittävästi työmaan toimintaa. Materiaalien toimitusviiveet ja odotusajat poistuvat, läpimenoajat lyhenevät, työn laatu paranee ja materiaaleja säästyy.

Juho Lappalainen-1”Kustannusten läpinäkyvyys auttaa urakoitsijoita hankkeen alusta lähtien hahmottamaan logistiikkakulut. Silloin niitä on helpompi hallita ja seurata hankkeen edetessä.” Rakennuslogistiikka-palvelua johtava Juho Lappalainen sanoo.

Läpinäkyvä hinnoittelu perustuu suoritteisiin

Rakennuslogistiikan palvelumme sisältävät työmaan sisälogistiikan hoitamisen ohella kuljettamiseen liittyvät palvelut ja varastoinnin. Suunnittelemme tavaran toimitukset, sisäänkannot ja sovitamme ne tarkasti työmaan aikatauluihin. Näin työnjohtajat voivat keskittyä ydintyöhönsä eli työmaan johtamiseen.

”Myöskään tavaroiden siirtelyyn ei tarvita ylimääräistä aputyövoimaa tai työtä ei tarvitse teettää urakoitsijoiden kovemmilla tuntihinnoilla. Tästä syntyy selvää säästöä”, Lappalainen huomauttaa.

Tuntilaskutuksen sijaan hinnottelumme on pääosin suoriteperusteista. Olemme määritelleet standardihinnan kaikille yleisimmille suoritteille kuljetuksista varastointiin ja sisäänkantoihin, oli sitten kyse kalusteista, kodinkoneista, väliovista, laatoista tai kipsilevyistä.

”Logistiikasta voi saada jopa yli neljäkymmentä prosenttia kiinteistä kustannuksista muuttuviksi ja samalla alennettua kokonaiskustannuksia. Kustannusten läpinäkyvyys auttaa urakoitsijoita hankkeen alusta lähtien hahmottamaan logistiikkakulut. Silloin niitä on helpompi hallita ja seurata hankkeen edetessä.”

Välivarastoinnista monia etuja 

Välivarastointiin perustuva toimintamallimme takaa rakennusmateriaaleille hyvät säilytysolosuhteet. Niitä ei tarvitse pitää työmaalla pressun alla syyssateiden tai lumipyryjen armoilla, vaan tavara toimitetaan optimaalisista oloista työmaalle sovittuna aikana ja sovittuun paikkaan.

”Myös kuormien purkaminen ja sisäänkanto sujuvat nopeasti ja turvallisesti, kun työn suorittavat asiansa osaavat logistiikan ammattilaiset oikeine työvälineineen”, Lappalainen toteaa.

Toimintamallimme mahdollistaa kuljetusten tehokkaan yhdistämisen. Välivarastolta tuleviin kuormiin voidaan yhdistää useita pienempiä toimituksia, mikä vähentää kustannuksia ja liikennettä työmaalla. Tavarantoimittajallekaan ei ole kannattavaa toimittaa työmaalle pieniä eriä. Kustannuksia säästyy, kun ne voivat tuoda täysiä kuormia välivarastoon, josta tuotteet menevät työmaalle yhdistetyissä kuormissa.

”Siksi myös tavarantoimittajat hyödyntävät enenevässä määrin varasto- ja muita logistiikkapalvelujamme.”

Sujuva logistiikka minimoi häiriöt

Rakennushankkeen kannattavuudelle on ratkaisevaa, että urakka saadaan vietyä läpi suunnitellussa aikataulussa.
”Jokaisen hankkeen pitäisi pysyä paperilla budjetissaan ja aikataulussaan. Todellisuudessa pienikin häiriö lisää kustannuksia, sillä myöhästymiset aiheuttavat ryntäyskuluja ja aikatauluja joudutaan ottamaan kiinni ylitöillä. Kalustovuokrat ja kohteen lämmityskulutkin pyörivät koko ajan.”

Sujuvalla logistiikalla on töiden etenemisen kannalta ratkaiseva merkitys. Rakennusmateriaalien välivarastoinnilla häiriöt pystytään minimoimaan.

”Tavarat ovat valmiina varastossa odottamassa, jos työmaan aikataulut syystä tai toisesta muuttuvat ja toimitusta joudutaan siirtämään.”

Kiinnostuitko? Ota meihin yhteyttä kun haluat tehostaa rakennusliiketoimintaasi!

Joachim Silberstein
Myynti
Joachim.Silberstein@transval.fi
040  772 7664

Juho Lappalainen

Rakennuslogistiikka
Juho.Lappalainen@transval.fi
040 578 0106

Lue lisää rakennuslogistiikkapalveluistamme


TIESITKÖ TÄMÄN TRANSVALISTA?


  • Ulkoistuslogistiikan markkinajohtaja Suomessa sekä Pohjoismaiden suurin sisälogistiikkatalo. Posti Groupin sataprosenttisesti omistama yhtiö.
  • Palveluihin kuuluvat varastointi- ja sisälogistiikkaratkaisut, teollisuuslogistiikka, myymälälogistiikka, rakennuslogistiikka ja logistiikan henkilöstövuokraus.
  • Yhtiössä yli 5000 logistiikan ammattilaista.
  • Suomessa 320 000 neliömetriä varastointitilaa.
alkuunalkuun