”Tilanne Nurmijärven varastollamme oli se, että emme omin voimin saaneet lisättyä materiaalin läpimenoa vastaamaan vuosittain 10–15 % kasvavan liiketoimintamme tarvetta.

Tavarat eivät mahtuneet varastoon, tuli keräilyvirheitä, materiaalia tuntui olevan hukassa ja henkilökunnallamme oli paljon poissaoloja töistä. Emme pysyneet sovituissa aikatauluissa. Nurmijärven varastoltamme lähtee kuitenkin vuosittain noin 10 000 tonnia terästä asiakkaillemme.

Tunnemme omat tuotteemme toki erinomaisen hyvin, mutta nopean kasvumme vuoksi tarvitsimme apua ison varastomme nykyaikaiseen pyörittämiseen. Olemme erikoistuneet ruostumattomien ja haponkestävien terästen maahantuontiin, ja tavoitteenamme on olla Suomen nopein, kattavin ja luotettavin terästoimittaja – tämän saavuttamisessa materiaalivirtojen optimoinnilla on merkittävä rooli.

Vuoden 2020 alussa pidimme Transvalin kanssa yhteisen tapaamisen. Päätimme kertoa ongelmistamme luottamuksella avoimesti ja hyvin rehellisesti.

Saimme nopeasti Transvalista pari logistiikkatyöntekijää avuksemme. Henkilöstömme työtilanne helpottui ja poissaolot vähenivät. Oman varastopäällikkömme apuun tuli Transvalista Antti Lindholm.

Transvalilaiset tutkivat ja mittasivat työntehokkuutta sekä toimintatapoja varastomme eri tehtäväpisteissä. Näin saimme lähtöarvot tietoomme. Tämän jälkeen Transval teki ehdotukset uusista materiaalivirta- ja prosessikuvauksista.

Antti ohjeisti ja koulutti esihenkilöt sekä varaston henkilöstömme LEAN-ajattelumalliin ja filosofiaan. Mittaaminen ja datapohjainen tieto sekä jatkuva kehittäminen nostetiin meillä tämä projektin myötä keskeiseen rooliin.

Transval kilpailutti tarvittavat hankinnat ja toteutti suunnitellut varaston layout-muutokset, siirsimme hyllyjä ja lisäsimme tarvittavia hyllyjä. Lisäsimme roska-astioita, siirsimme työkalut ja koneet oikeille paikoille. Tätä ennen laitoimme työturvallisuuteen liittyvät asiat kuntoon. Otimme käyttöömme viivakoodit tavaran vastaanottoon ja keräilyyn, näin saamme tietoomme heti, mitä tavaraa on saapunut, onko se oikeaa ja mitä on jo kerätty eteenpäin lähteväksi.

Tämä kehitystyö nosti tehokkuuttamme ja vähensi virheiden määrää. Transval teki projektin aikana myös henkilöstöllemme FiilisPalaute-kysely kolme kertaa. Kyselyssä mitataan kolmea kategoriaa: esihenkilötyötä, hyvinvointia ja ilmapiiriä sekä työtä ja kuormitusta. Yhteensä tuloksissa projektin aikana saavutettiin noin 15 % kasvu, joista eniten nousua oli esihenkilötyöhön liittyvissä kysymyksissä, kasvua oli 22,4 %.

Nyt konsultaatioprojekti on ohitse, ja pystymme taas jatkamaan kasvuamme luotettavasti ja varmasti. Materiaali virtaa optimaalisesti varastollamme. Henkilöstömme viihtyy työssään.

Yhteistyö Transvalin kanssa on ollut helppoa ja tuloksia on saatu aikaan nopeasti. Transvalin avulla varastomme toimitusvarmuus on noussut yli 96 prosenttiin. Täysi luottamus on ollut molemmin puolista, ja asioista on puhuttu rehellisesti ja avoimesti. Oma henkilöstömme otti uutta oppia vastaan hyvin mielellään. Erityisesti nuoremmat olivat innoissaan, kun saivat omaan urakehitykseensä arvokasta ammatillista oppia.”

 

Kimet Oy on vuonna 1994 perustettu ruostumattomien ja haponkestävien terästen maahantuontiin ja varastointiin erikoistunut yhtiö. Kimet Oy on osa Stén-Kimet-konsernia, jonka emoyhtiö on suomalainen perheyhtiö Stén & Co Oy Ab. Vuodesta 1932 toiminut Stén & Co Oy Ab on erikoistunut työkalu- ja erikoisterästen maahantuontiin ja varastointiin.