Uratarinat

 Asenne ja tahto kohdillaan vievät aina eteenpäin!

Haluamme tarjota kaikille työntekijöille mahdollisuuden toteuttaa omaa potentiaaliansa. Tältä sivulta löydät transvalilaisten uratarinoita ja pääset tutustumaan heidän kehityspolkuihinsa.

Markus Hirvola Uratarinat

Vetomestarin vastuulla on 12 000 kilon työkone ja suuri osa Suomessa kulkevasta rahdista – niin terminaaleissa kuin satamissa

Satamissa ja tavaraliikenneterminaalien piha-alueilla pyörii satoja yhdistelmäajoneuvoja, rekkoja, yleensä tauotta vuoden jokaisena päivänä. Rekat tuovat alueelle perävaunuissaan tavaraa, lasti puretaan ja uudelleen lastataan, jonka jälkeen rekat jatkavat matkaansa täydellä kuormalla jonnekin päin maailmaa. Aikataulu on kiireinen ja tarkka.

Jotta tavara liikkuu optimaalisesti, satama- ja terminaalialueelle tarvitaan paljon kysyttyjä vetomestareita. He siirtävät rekkojen perävaunut. Tässä työssä apuna on massiivinen 12 000 kiloa painava terminaalitraktori sillä voi siirtää kuormia myös vaakasuuntaisesti.

Janne Kuoremäki on yksi Transvalin vetomestareista. Hänellä on takana lähes 20 vuotta kokemusta terminaalitraktorin puikoista.

– Vetomestarit tekevät töitä usein kolmessa vuorossa ja työn määrä vaihtelee vuoron aikana. Silloin töiden priorisointikyvykkyys ja paineensietokyky ovat tärkeässä roolissa. Yhden työvuoron aikana siirrän noin 60 yhdistelmäajoneuvon perävaunua. Työssä vaaditaan luonnollisesti ennen kaikkea ajoneuvon käsittelytaitoa, tarkkaavaisuutta, malttia ja rauhallisuutta. Liikutamme rekkaliikenteen keskellä isoja massoja ja tässä työssä ei hutiloida. Kiireellisenkin hetken aikana oman mielen on pysyttävä tyynenä. Meille tärkeintä on työturvallisuus ja tietysti myös materiaalin turvallisuus, Janne toteaa.

Omat mestarit opettaa

Vetomestarin työhön ei ole olemassa muodollista koulutusta, vaan siihen opitaan mestari-kisällityylillä. Janne kertoo, että peruuttamistaidon oppii vain tekemällä ja harjoittelemalla. Opettajana toimii aina pitkään vetomestarina toiminut transvalilainen. Voikin sanoa, että Transvalilla on oma vetomestariohjelma.

– Meillä on Transvalin yli 26 vuoden historian aikana työssäoppinut useita vetomestareita. Omien ammatti-ihmisten toimesta on kehitetty meille turvallisin ja sopivin toimintapa, jonka kautta opetetaan uusia vetomestareita.

Janne muistelee, että ennen muinoin vetomestari sai työohjeet huutoluuriin (eli la-puhelimeen), josta asiat kirjattiin kuulon mukaan muistivihkoon. Nykyisin Transvalilla on käytössä tabletit, joihin työnjohto välittää tiedot, mitä perävaunuja ja missä järjestyksessä siirretään lastauslaiturille ja laitureilta pois. Janne toteaa digitaalisuuden kasvattavan työn turvallisuutta ja tehokkuutta

– Meillä on vapaat kädet ajaa terminaalitraktoria. Ei tarvitse samaan aikaan ajaa, kirjoittaa, kuunnella ja huudella huutoluuriin. Kaikki tarvittava tieto löytyy päivitettynä tabletilta. Se tarkoittaa materiaalien optimaalista virtausta, kun perävaunut ajetaan aina oikealle ovelle oikeaan aikaan. Kaikkien työ sujuvoituu. Oman muistin varassa en kyllä muistaisi satavarmasti työvuoronaikana ajettavien, noin 60 vaunun, ajojärjestystä tai niiden sovittua lastauslaituria.

Jokaisen pitää päästä terveenä töistä kotiin

Työturvallisuus on transvalilaisten jokapäiväisen toiminnan ykkösprioriteetti. Jokaisen pitää päästä terveenä töistä kotiin. Yhtiölle on myönnetty kaikki kolme merkittävää laatuun, ympäristöön ja turvallisuuteen liittyvää sertifikaattia: ISO 9001:2015 Laadunhallintajärjestelmät, ISO 14001:2015 Ympäristöjärjestelmä sekä ISO 45001:2018 Työterveyden ja työturvallisuuden johtaminen.

Kaikkien kolmen sertifikaatin hallinta ei ole logistiikka-alalla yleistä. Etenkin työterveyteen ja työturvallisuuteen keskittyvä ISO 45001 on logistiikka-alalla vielä harvinainen. Standardien etu on siinä, että ne ohjaavat vakioituun toimintaan. Kun toimintatapa on vakioitu, prosessia voidaan kehittää järjestelmällisesti. Standardit luovat pohjan kehittämiselle, jonka avulla tavoitellaan parempaa työturvallisuutta, parempaa laatua, pienempiä ympäristövaikutuksia ja aikasäästöjä.

– Oma ja kaikkien työntekijöidemme sekä asiakkaan työntekijöiden turvallisuus on meille ykkösasia. Haluamme olla suunnannäyttäjiä logistiikkaosaamisen lisäksi myös turvallisuudessa. Logistiikassa jokainen hetki merkitsee. Se tarkoittaa vastuullista tehokkuutta, turvallisuutta ja palvelukykyä, Janne summaa.

Meillä on vetomestarin kuljettajan haku auki, hae heti täältä!

Markus Hirvola Uratarinat

Jussille liikkeenluovutus oli kuin vapaa pudotus turvallisella kopilla

Paria vuotta vaille neljäkymmentävuotias Jussi Kaumi on tehnyt koko ikänsä logistiikka-alan työtä esimerkiksi terminaalipäällikkönä, varastomiehenä ja varastovastaavana. Nyt uutena tehtävänä ovat esimiestyöt Transvalissa.

Jussi, hänen kolmekymmentä työkaveriaan ja teollisuudenalalla toimivan tehtaan varaston logistiikkatoiminnot siirtyivät Transvaliin liikkeenluovutuksella syksyllä 2020.

– Olen oppinut työni tekemällä. Opiskelin kone- ja metallialaa, mutta työelämä kutsui enemmän. Nyt opiskelen ja teen lähiesimiehen työtä. tiimissä on kolmisenkymmentä henkilöä. Parasta tässä tehtävässä on se, että pääsee ratkomaan asioita. Huonointa se, että tekisi mieli tehdä enemmän fyysistä työtä – hieman on huono omatunto välillä, kun ei kerkeä lattiatasolla auttamaan tätä joukkuetta. Onneksi oma esimies tukee ja kertoo, että ihan oikeisiin asioihin olen keskittynyt.

Liikkeenluovutus oli todellinen yllätys

Teollisuudenalan tehtaalta liikkeenluovutuksella Transvalille siirtymisen jälkeen Jussin fyysinen työpaikka on edelleen sama tehdas, työporukka sama kuin aiemmin, vain työnantaja vaihtui.

– Meitä on hyvä, kirjava ja osaava porukka tässä tehtaan varastossa. Osa on ollut samassa tehtaassa töissä jo 25 vuotta, osa on aloittanut pari vuotta sitten. Ikähaarukka on 23-60 vuotta ja jokaisella on se oma erityinen osaaminen. Saimme uuden työnjohtajan Transvalista, meille se tarkoittaa uuden oppimista ja jatkuvaa kehittymisenmahdollisuutta koko porukalle. Transval on logistiikka-alan konkari ja nyt pääsemme kehittymään meidän omassa osaamisessamme, eli logistiikassa.

Jussi arvioi, että omassa työporukassa on tapahtunut hyvää kehitystä Transvalille siirtymisen myötä. Avoin keskustelu on paljon parempaa ja koko porukka vastaa siitä, että hyvä yhteishenki pysyy yllä. Syksyllä 2020 fiilis oli toinen. Tieto liikkeenluovutuksesta tuntui kuin tiputukselta ilman laskuvarjoa.

– Tieto tuli kyllä täytenä yllätyksenä. Ensimmäinen infohetki oli raju kokemus. Tuli pettymyksen tunne, että joku tekee päätöksiä minun puolestani. Sitten tuli mieleen, että säilyykös tässä työpaikka. Seuraavana ajatuksiin nousi missä ja kenen oli syy ja vika. Fiiliksenä oli kuin tiputus ilman laskuvarjoa. Päivän päätteeksi tunteet kuitenkin rauhoittuivat ja iltasella asiasta jutteli jo kavereille. Ehkä paras kommentti oli ”Hei siistii, sul on uus työpaikka!”

Yllätykseksi tulikin eteneminen uralla ja esimiestehtävät

Ensimmäisten uutisten ja infotilaisuuksien jälkeen Jussi ja muut siirtyvät henkilöt painoivat töitä tehtaalla sekavissa tunnelmissa. Ajatuksissa pyöri, mitä tässä oikein tapahtuu.

– Infotilaisuuksissa ja yhteisissä keskusteluissa sain kaikki keskeiset tiedot mitä liikkeenluovutus ylipäätään tarkoittaa, ja mitä se tarkoittaa minulle aivan käytännön tasolla kuten esimerkiksi, milloin palkka maksetaan, mitä tapahtuu työvaatteille tai tuleeko muutoksia työterveyspalveluihin. Lisäksi saimme kattavan paketin Transvalista, sen arvoista, toimintatavoista sekä yhtiöstä itsestään.

Jussi nostaa muutoksen aikana tärkeäksi riittävää määrä tietoa, infotilaisuuksia, yhteisiä keskusteluja ja avoimuutta sekä omaa aktiivisuutta.

– Kun tulin työpäivien jälkeen kotiin, tuntui hyvälle lukea rauhassa tarkemmin asiasta, uudesta yhtiöstä ja asioiden etenemisestä. Tieto työnantajan muutoksesta on kuitenkin yllätys ja juuri siinä infohetkessä ei välttämättä hoksaa kysyä itselle tärkeistä asioista.

Kun pesti Transvalissa alkoi, Jussille ehdotettiin siirtymistä esimiestehtäviin.

– Tuntui tosi hyvälle, kun sain heti alkuun mahdollisuuden kehittää itseäni ja osaamistani. Uskon, että aktiivisuuteni, avoin ja utelias suhtautuminen muutokseen oli huomattu.

Omat ja työnantajan arvot kohtaavat – myös työturvallisuudessa

Yrityksenä Transval ei ollut Jussille aiemmin tuttu. Ajatuksissa oli, että siitä se ajan mukaan sitten selviää, millainen Transval on työnantajana ja miten hommat lähtevät rullaamaan.

– Olin ylpeä siitä, miten hienossa tehtaassa olin saanut tehdä töitä ja vastuutakin olin saanut. Kun siirryin Transvaliin, ajattelin, että onko tämä nyt tiputus vai mikä. Nyt takana on neljä kuukautta transvalilaisena, ja olen vielä ylpeämpi työstäni kuin aikaisemmin.

Työturvallisuus, luotettavuus, ihmisten ja tekemisen arvostus sekä avoimuus olivat Jussille henkilökohtaisesti merkittäviä arvoja.

– Oli hyvä huomata, että minulle henkilökohtaisesti merkittävät asiat ovat myös Transvalille yhtiönä ja sen työntekijöille merkittäviä asioita. Erityisesti työturvallisuus on minulle ykkösasia. Ilman turvallista työympäristöä ja toimintatapoja ei voi tehdä mitään järkevästi.

Liikettä kehon ja mielen voimalla

Vapaa-aika Jussilla menee yhtä reippaasti kuin työarkikin: vaimo ja perheen kaksi lasta pitää huolen mielenvirkeydestä ja luovuudesta, aivan kuten myös kaksi bändiä: toiselle Jussi säveltää kappaleet ja molemmissa hän soittaa kitaraa.

– Fyysisestä kunnosta pidän huolta punttisalilla voimanostossa, ja työmatkat kotoa töihin menee kehon omalla voimalla, syntyperäinen turkulainen kertoo.

Arttu Pentikäinen Uratarinat

Artun resepti: Positiivinen asenne ja oma-aloitteisuus ovat uralla etenemisen avain

Arttu Pentikäinen, Operatiivinen päällikkö, terminaalihallinnon tukitoimet ja kehitys

Arttu edustaa transvalilaista, joka on tullut liikkeen luovutuksen kautta Tranvalille ja halunnut jäädä meille rakentamaan uraansa. Artulla on vahva pyrkimys eteenpäin ja tätä kautta hän on päässyt Transvalilla erilaisiin tehtäviin. Artun työnkuvaan kuuluvat oman yksikön vetäminen, terminaalihallinnon tukitoimet ja kehitys. Hän työskentelee yksikkönsä vetämisen ohella erilaisissa projekteissa, esim. operatiivisen johdon tukena uusien aluevaltausten suunnittelussa.

Arttu aloitti työt lentokentällä rahtimiehenä 2007. Keväällä 2011 Arttu siirtyi Transvalilla vuoroesimieheksi ja keväällä 2015 hänestä tuli yksikön operatiivinen päällikkö.

”Päällikkötehtävässä saa jo itse paljon rakentaa tehtävänkuvaa. Haluan tehdä työn omalla tavalla. Johto seuraa toimintaa ja antaa tarvittaessa tukea. Myös muun organisaation verkostot ja tuki ovat minulle tärkeitä ja mahdollistavat uralla etenemisen. Oma mielenkiinto ja aktiivisuus ovat olleet olennaisessa roolissa – kun on ollut innostuneena mukana niin myös uusia mahdollisuuksia on auennut.”

Arttu on edennyt uralla tekemällä työt niin hyvin kun mahdollista ja aina kun uusia mahdollisuuksia on tullut, niin Arttu on ilmaissut halunsa ottaa haaste vastaan. Tämä on myös huomattu ja mahdollisuuksia on tullut. Nyt Arttu on mukana teat-esimieskoulutuksessa ja Lean Six Sigma -green belt koulutuksessa. Haaveena olisi nostaa vyötasoa mustaan.

Normipäivään mahtuu operatiivisen esimiestyön ohella erilaisten projektien läpikäymistä, uuden rakentamista sekä esimieskoulutusta. Tällä hetkellä Arttu on myös mukana suunnittelemassa uutta liiketoiminta-aluetta rakennuslogistiikan puolelle.

”Päivän aikana pitää pystyä hallitsemaan monta eri kokonaisuutta ja järjestelmällisyys on tärkeä osa työtä. Jos ei olisi järjestelmällisyyttä, niin mitään ei saisi valmiiksi, kun monta eri tehtävää on päällekkäin meneillään.”

”Meillä on hyvä porukka tekemässä ja jokaista arvostetaan ihmisenä. Tulevaisuus johtaa juuri sinne minne se halutaan viedä, kun on positiivista asennetta ja energistä meininkiä. Uskon, että Transvalista on nyt näkyvissä vasta jäävuoren huippu ja haluan olla mukana rakentamassa Transvalia.”

Markus Hirvola Uratarinat

Työharjoittelussa Transvalissa – kokemuksistaan kertoo Aalto yliopiston opiskelija Markus Hirvola

Harjoittelu voi selventää itselle, mitä hyödyllistä koulussa on jo oppinut, ja mitä kannattaisi tulevaisuuden kannalta vielä opiskella.

Markus Hirvola, toisen vuoden Information and Service Management -maisteriopiskelija, aloitti Postin trainee-ohjelmassa huhtikuun alussa koronaepidemian kiihtymisen kynnyksellä. Poikkeuksellisesta tilanteesta huolimatta Markuksen työt ovat sujuneet hyvin.

Mitä työtehtäviisi kuuluu Transvalilla?

Työskentelen harjoittelijana Transval-liiketoiminnan Sales&Operations Planning (S&OP) -yksikössä. Työtehtäviini kuuluu pääasiallisesti erilaisten datan analysointiin liittyvien projektien raportointi PowerBI-ympäristössä. Projektit liittyvät esimerkiksi S&OP-ennusteeseen, laskutusraportointiin ja resursointiin. Työtehtäväni ovat olleet hyvin datavetoisia, ja näin ollen esimerkiksi datamallien valmistelu ja datan visualisointi ovat tulleet kesän aikana tutuiksi. Olen päässyt vahvasti kiinni S&OP-euromaailmaan sekä S&OP-prosessin kuukausittaiseen läpivientiin.

Millainen on tavallinen työpäiväsi harjoittelijana?

Tavallinen (etä)työpäiväni sisältää joka-aamuisen tiimipalaverin, jossa käymme läpi ja sparraamme tehtyjä hommia sekä kerromme tulevista töistämme. Riippuen viikosta päivääni saattaa kuulua myös S&OP-ennusteen päivittämiseen liittyviä kuukausipalavereja, joissa käymme läpi käytännössä, miltä liiketoiminta näyttää kunkin varaston osalta seuraavan 1–12 kuukauden ajalta. Yleensä suurin osa päivästäni kuluu itsenäisesti työskennellen Power BI -raporttien parissa. Lisäksi kymmenen hengen trainee-porukkamme pitää viikoittaisia Teams-tapaamisia, joissa pääsemme kuulemaan toistemme harjoittelukokemuksista.

Mikä on parasta, mitä olet päässyt tekemään harjoittelusi aikana?

S&OP-päivityksissä mukana oleminen on ollut erityisen kiinnostavaa – on ollut mielenkiintoista nähdä, miten S&OP-prosessi käytännössä viedään läpi. Datan analysoiminen Power BI:ssä on ollut kiinnostavaa, mutta myös varmasti hyödyllistä tulevaisuuden kannalta ja auttanee myös muiden BI-työkalujen hallinnassa.

Osana Trainee-ohjelmaa Posti on myös järjestänyt meille useita tapaamisia, joissa olemme päässeet kuulemaan mielenkiintoisista aiheista eri alueiden ammattilaisilta ympäri konsernia. On ollut kiehtovaa kuulla esimerkiksi, minkälaisia automaatio- ja tekoälyprojekteja Postilla on meneillään ja suunnitteilla.

Miten olet päässyt hyödyntämään opintojasi harjoittelussasi? Mistä on ollut erityisesti hyötyä?

Perusliiketoimintaymmärryksen lisäksi päivittäisessä työssäni on ollut erityisesti hyötyä erilaisten tietokanta- ja BI-työkalujen tuntemuksesta. Näihin kuuluvat esimerkiksi MySQL, Cognos Analytics ja Python.

Onko jokin asia yllättänyt sinut harjoittelusi aikana?

Saattaa kuulostaa maksetulta mainokselta, mutta itse olen trainee-ohjelman myötä yllättynyt siitä, kuinka suuri ja kiinnostava yritys Posti oikeastaan on. Pitkän historian omaava suuryritys pitää sisällään monta kasvavaa liiketoimintaa, paljon kiinnostavia työtehtäviä ja kehittymismahdollisuuksia. Yllätyin myös siitä, kuinka paljon dataa Postilta ja Transvalilta löytyy, ja kuinka suuri rooli sillä on päätöksenteossa.

Mitä terveisiä haluaisit sanoa harjoitteluhakua pohtiville opiskelijoille?

Jos trainee-ohjelmat tai jokin harjoittelupaikka kiinnostaa, kannattaa hakea rohkeasti. Harjoittelupaikkaa hakiessa ei tarvitse olla mestari kaikessa, halu oppia ja kehittyä vie jo pitkälle. Harjoittelussa pääsee tutustumaan uusiin ihmisiin ja heidän urapolkuihinsa sekä saa paremman käsityksen työelämässä tarvittavista taidoista. Näin ollen harjoittelu voi myös selventää itselle, mitä hyödyllistä koulussa on jo oppinut, ja mitä kannattaisi tulevaisuuden kannalta vielä opiskella.