Siirry sisältöön
Logistiikkaosaaja ratkaisee työmaan tehokkuushaasteet vastuullisesti

Oikeiden materiaalien toimitus oikeaan aikaan ja paikkaan ratkaisee työmaan tehokkuuden.

Olemme ammentaneet lähes kolmen vuosikymmenen vankan logistiikkaosaamisemme sekä alan parhaat käytännöt ja opit nyt myös rakennusalan käyttöön.

Rakennuslogistiikkapalveluamme johtava Juho Lappalainen kertoo, että kyse on markkinoiden kattavimmasta palvelusta. Se sisältää työmaan sisälogistiikan hoitamisen lisäksi kuljettamiseen liittyvät palvelut, (väli)varastoinnin ja henkilöstövuokrauksen. Palvelukokonaisuutemme räätälöidään asiakkaan tarpeiden mukaan – oli asiakkaana rakennusyhtiö, rakennuttaja, pääurakoitsija, tavarantoimittaja tai työmaiden aliurakoitsijat ja heidän tavarantoimittajansa.

”Hoidamme logistiikan suunnittelun, koordinoinnin ja tavaroiden siirrot työkohteeseen. Palvelukokonaisuus lähtee toimittajilta tulleiden rakennusmateriaalien välivarastoinnista ja sisältää kuljetukset työmaalle sekä sisäänkannot kohteessa”, Lappalainen kertoo.

Työmaalla iso tuottavuusloikka – katse kohti tahtituotantoa

Tehokkaasti järjestetty logistiikka tarkoittaa rakennusalalla merkittävää tuottavuusloikkaa. Kun materiaalien toimitusviiveet ja odotusajat poistuvat, läpimenoajat lyhenevät, työn laatu paranee ja materiaaleja säästyy. ”Täsmällisten toimitusten ansiosta työmaan tahtiaikataulut saadaan toimimaan”, Lappalainen korostaa.

Ylimääräisen materiaalin varastointi jatkuvassa muutoksessa olevalla työmaalla haittaa meneillään olevien työvaiheiden tehokasta toteuttamista. Asennustöitä joudutaan tekemään ahtaissa tiloissa, jolloin työturvallisuus ja laatu saattavat kärsiä. Kun ylimääräiset materiaalit pidetään ulkopuolisessa varastossa, ne eivät pyöri työmaalla jaloissa, eikä niitä tarvitse siirrellä paikasta toiseen urakan edetessä

”Ammattimiehet pääsevät keskittymään itse työhön, eikä heidän kallista aikaansa kulu materiaalien siirtelyyn. Myös hävikin määrä vähenee, kun materiaalit ovat varastossa säältä suojassa, eivät sateessa työmaatontilla.”

Läpinäkyvä hinnoittelu helpottaa budjetointia

Lappalainen toimi aiemmin 12 vuotta työmaan tuotannollisissa työnjohto- ja päällikkötehtävissä, joten hän tuntee hyvin rakennuslogistiikkaan liittyvät haasteet ja kipupisteet. Palvelussamme on elementit, joita hän olisi itse kaivannut työmaalla. Yksi sellainen on logistiikkapalvelun läpinäkyvä hinnoittelu. Tuntilaskutuksen sijaan hinnoittelumme on pääosin suoriteperusteista.

”Mallimme antaa rakennusyrityksille mahdollisuuden siirtyä pois kiinteiden tila- ja henkilökustannusten maailmasta joustaviin ja suoritteisiin perustuviin palvelusopimuksiin.”

Olemme määritelleet standardihinnan kaikille yleisimmille suoritteille kuljetuksista varastointiin ja sisäänkantoihin, oli sitten kyse kalusteista, kodinkoneista, väliovista, laatoista tai kipsilevyistä. ”Kustannusten läpinäkyvyys auttaa urakoitsijoita hankkeen alusta lähtien hahmottamaan huomattavasti helpommin logistiikkakulut. Myös hankkeen edetessä kustannuksia on helpompi hallita ja seurata.”

Tavaratilausten tilasta tarkka tieto

Tehokkaan logistiikan järjestäminen edellyttää kattavaa seurantajärjestelmää. Digitaalisen järjestelmämme avulla työmaalla voi seurata koko toimitusketjun tilaa reaaliajassa 24/7. Näin rakennustyömaat voivat hoitaa kätevästi esimerkiksi varastonhallinnan, kuittaustiedot, aikaleimat ja töiden varaamisen. ”Työnjohtajan ei tarvitse soitella perään ja kysellä, onko tilaus mennyt perille ja milloin tavara on tulossa. Hän näkee ajantasaisen tilanteen seurantajärjestelmästä.”

Järjestelmään kirjataan myös havaitut kuljetusvauriot, jolloin niihin pystytään reagoimaan heti. Viallisen materiaalin havaitseminen vasta työmaalla aiheuttaa aina ylimääräisiä kustannuksia ja uuden erän toimittamiseen kuluu aikaa.


Toimintamallimme mahdollistaa myös kuljetusten tehokkaan yhdistämisen. Välivarastolta tuleviin kuormiin voidaan laittaa mukaan useita pienempiä toimituksia, mikä vähentää kustannuksia ja kuorma-autorallia työmaalla.
”Myös päästöt vähenevät, kun kuljetukset suunnitellaan fiksusti.”

Kohti aitoa tuottavuusloikkaa

Kun logistiikka on luotettavan kumppanin käsissä, yritys voi itse keskittyä ydinliiketoimintaansa. Asiakkaamme ovat saavuttaneet keskimäärin 10–30 prosentin kustannussäästöt muun muassa materiaalivirtojen optimoinnilla, materiaalilogistiikan tehostamisella ja toimintojen jatkuvalla parantamisella.

”Uskomme, että rakennusalalla tehokas työmaalogistiikka parantaa tuottavaa työtä ja johtaa keskimääräisesti 10 prosentin kustannussäästöihin”, Lappalainen arvioi.

Tuottavuuden parantamista auttavat vahvat panostuksemme Lean Six Sigma -osaamiseen. Sitä hyödynnetään materiaalivirtojen optimoinnissa ja yhteistyön parantamisessa hankkeen eri toimijoiden välillä. Yli 150 transvalilaista on myös jatkuvan parantamisen lean-osaajia.

FinnBuild 4.-6.10.2022 Helsingin Messukeskuksessa

Tervetuloa FinnBuild-messuille 4.-6.10.2022 Helsingin Messukeskukseen osastollemme 6g29, jutellaan miten voisimme yhdessä tehostaa rakennusliiketoimintaasi! 

Lisätietoja ja ilmainen rekisteröityminen: Finnbuild 

Ja jos et malta odottaa messuja, ota toki yhteyttä jo heti tänään!

Joachim Silberstein, Myynti
Joachim.Silberstein@transval.fi
040  772 7664

Juho Lappalainen, Rakennuslogistiikka

Juho.Lappalainen@transval.fi
040 578 0106

Tiesitkö tämän Transvalista? Olemme ulkoistuslogistiikan markkinajohtaja ja edelläkävijä Suomessa sekä Pohjoismaiden suurin sisälogistiikkatalo. Asiakkainamme on yli 600 suurta, alansa johtavaa yritystä eri toimialoilta ympäri Suomen. Logistiikan ulkoistamisella asiakkaamme saavuttavat merkittäviä kustannussäästöjä sekä tehostavat ja kehittävät liiketoimintaansa kanssamme. Lue täältä miten autamme asiakkaitamme.

alkuunalkuun