Siirry sisältöön
Postin tutkimus: Verkkokauppa kasvaa koronan jälkeen

Verkkokauppa kasvaa koronan jälkeen – ilmainen toimitus, printtimainonta ja myyntikampanjat herättävät huomion. Verkkokaupan kasvu jatkuu koronapandemian jälkeen. Kauppojen omat myyntikampanjat kiinnostavat, perinteisellä mainonnalla on huomioarvoa ja ilmainen kuljetus houkuttelee ostamaan enemmän. Verkosta ostamisen ei uskota rasittavan ympäristöä kivijalkaa enemmän, mutta kuljetusten vastuullisuuden arviointi koetaan vaikeaksi. Tulokset selviävät Postin Kantar TNS:llä teettämästä Suuri verkkokauppa 2022 -tutkimuksesta, joka toteutettiin jo viidettä kertaa. Tänä vuonna tutkimuksen kohderyhmänä olivat aktiiviset verkko-ostajat ja verkkokaupat.

Verkkokauppa kasvaa, tutut kategoriat yhä kärjessä

Postin liiketoimintajohtaja Tommi Kässi kertoo, että koronapandemian helpottaminen ei ole laskenut verkkokaupan suosiota – päinvastoin.

”Verkkokauppa kasvaa edelleen. Ostajista 37 % on lisännyt verkosta ostamista viimeisen puolen vuoden aikana. Myös kaupat suhtautuvat kasvuun positiivisesti: verkkokaupan osuuden liikevaihdosta arvioidaan kasvavan puolen vuoden kuluessa. Jo nyt 44 % kaupoista kertoo, että saa yli 70 % liikevaihdostaan verkosta”, Tommi Kässi kertoo. 

Tutut tuotekategoriat ovat yhä suosituimpia. Verkosta ostetaan toistuvasti vaatteita, kenkiä ja asusteita (68 %), kodin elektroniikkaa (44 %) ja ruokaa (40 %).

Markkinointiin käytetään digikanavia ja omia myyntikampanjoita

Suurin osa verkkokaupoista (92 %) hyödyntää digitaalista mainontaa. Seuraavaksi suosituin markkinointikanava on sanomalehti (36 %). 

”Digitaalisiin kanaviin satsataan, mutta niissä on myös eniten kilpailua. Perinteinen markkinointikanava voi olla keino erottautua joukosta. Verkko-ostajista 55 % on ainakin etsinyt tietoa tuotteesta tai harkinnut ostoa printtimainonnan innoittamana”, Tommi Kässi kertoo.

Verkkokauppojen sovellukset ovat löytäneet tiensä kuluttajien puhelimiin: vajaa puolet ostajista (41 %) on ladannut ainakin yhden verkkokaupan sovelluksen, osa useampia.

Myyntisesongeista ostajia kiinnostaa enemmän kauppojen omat myyntikampanjat (66 %) kuin Black Fridayn kaltaiset yleiset sesongit (53 %). Myös kaupat pitävät omia kampanjoitaan tärkeämpinä.

Ilmainen toimitus kasvattaa ostosten määrää

Lähes kaikki verkko-ostajat (90 %) ovat kasvattaneet ostoskoriaan saadakseen ilmaisen toimituksen. Verkkokaupoista 60 % ilmoittaa, että tarjoaa edullisemman toimituksen tietyn ostorajan ylittyessä.

Toimitustavoista suosituin on yhä pakettiautomaatti, jota on käyttänyt 90 % ostajista. Koronan myötä kasvaneen kotiinkuljetuksen suosio kohoaa edelleen, ja 24 % kertoo lisänneensä sen käyttöä viimeisen puolen vuoden aikana.

Ostajista 55 % haluaa itse valita kuljetusyhtiön verkkokaupan kassalla. Suurin osa verkkokaupoista tarjoaa valintaan vähintään kaksi vaihtoehtoa.

Kuljetusliikkeillä on yhä työtä vastuullisuudesta kertomisessa

Ostajat eivät usko, että verkosta ostaminen rasittaa ympäristöä enemmän kuin kivijalassa shoppailu. Ympäristövaikutuksista eniten huolestuttaa tuotteiden huono laatu tai kertakäyttöisyys (54 %).

Reilu kolmas (39 %) ostajista ottaa ympäristöystävällisyyden huomioon toimitustapaa valitessaan. 62 % ei kuitenkaan osaa sanoa, mitä kuljetusliikettä pitää kaikista ympäristöystävällisimpänä. Eniten mainintoja saa Posti.

”Kuljetusliikkeillä on yhä työtä vastuullisuudesta kertomisessa. Termejä on käytössä monenlaisia ja niitä voi olla hankala tulkita. Suosittelen käyttämään apuna kolmansien osapuolten tekemiä arvioita. Esimerkiksi johtava yritysten vastuullisuutta arvioiva EcoVadis arvioi Postin vastuullisuuden juuri maailman parhaimman prosentin joukkoon”, Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn kertoo. "Myös kansainväliset sitoumukset ovat tärkeitä. Ilmastotyössä Science Based Targets -ilmastoaloite on arvostetuin."

Tekoälyä ja automaatiota hyödynnetään toistaiseksi vähän

Verkkokaupoista 71 % pitää tekoälyä tulevaisuuden menestystekijänä. Kuitenkin vain pieni osa käyttää sitä tällä hetkellä. 

Varastoautomaatiota hyödyntää vain 7 % verkkokaupoista. Oman varastonsa on ulkoistanut 13 %, ja tällä hetkellä ulkoistamista harkitsee 10 %. 

Tutkimuksen tiedonkeruun toteutti TNS Kantar touko-kesäkuussa 2022. Tutkimus toteutettiin viidettä kertaa, ja tällä kertaa sen sisältöä uudistettiin. Kohderyhmänä olivat vähintään noin kerran kuussa verkosta ostavat kuluttajat (2083 vastaajaa) ja verkkokauppiaat (300 vastaajaa).

Lataa tutkimuksen tulokset

Kiinnostuitko?

Otathan yhteyttä Transvalin myyntiin.

alkuunalkuun