Siirry sisältöön
Vaurioitunut kuormalava ei päädy enää jätteeksi (eikä terassille sohvaksi) vaan jatkaa elämäänsä korjattuna – vastuullista ja taloudellista

Logistiikkayhtiöiden kautta kulkee vuosittain valtava määrä kuormalavoja. Kuormalavan päälle muodostuva kolli kun on yksi logistiikan perusyksiköistä.

Osaa lavoista käytetään varastoinnissa, osa puulavoista ja niiden päälle lastatuista tuotteista virtaa ympäri maailman. Kuormalavan on kestettävä kulutusta, siirtelyä, nostelua, painavia ja kulmikkaita tuotteita.

Puinen kuormalava ei kuitenkaan kestä ajasta ikuisuuteen vaurioitumatta.

Mikä ennen oli jätettä, on nyt euroja

Transvalin kehitysjohtaja Vesa Rinne toteaa, että vielä vuosikymmen sitten vaurioituneet kuormalavat luokiteltiin jätteiksi ja ne menivät puujätteenä polttoon ja sitä kautta energianlähteeksi.

  • Ensimmäinen lähtökohta vaurioituneiden kuormalavojen kunnostamiselle oli taloudellisuus ja vastuullisuus. Ajatuksena jätteen synnyn ehkäisy ja uudelleenkäyttö, mutta yhtä lailla eurojen säästäminen.

Nyt kuormalavojen kierrätyksen ajurina on Rinteen mukaan vastuullisuuden lisäksi myös puuaineksen saatavuus ja puu- ja sahatavaran hinnannousu. Sahatavaramarkkinan hinta- ja kysynnänmuutoksille ei ole yhtä yksittäistä tekijää, vaan syitä on useita.

  • Kysyntä jatkaa kasvuaan ja samalla puutavaran saatavuus on heikentynyt. Saatavuuteen vaikuttavat esimerkiksi pienet puskurivarastot, maailmalla olleet tuholaisvauriot ja myrskytuhot. Koronapandemian aikaan Yhdysvalloissa osassa sahoista toiminta keskeytettiin. Samalla puun vienti Euroopan maista Yhdysvaltoihin on kasvanut merkittävästi.

Rinne toteaa, että meillä Suomessa ja Euroopassa puurakentaminen ja remontointi on lisääntynyt niin koronapandemian kuin ympäristöarvojen muuttumisen vuoksi. Kaikki nämä vaikuttavat puu- ja sahatavaran saatavuuteen ja hintaan.

Kuormalava puujätelavalla on eurojen menetys

Enää vaurioitunut lava ei päädy jätteeksi, vaan jatkaa elämäänsä korjattuna. Vaurioituneet kuormalavat myydään niitä kunnostaville yhtiöille. Lavojen rikkinäiset osat puretaan ja tilalle naulataan ehjät osat. Kaikki ehjät ja käyttökelpoiset osat hyödynnetään.

  • Yksinkertainen teko, joka säästää puuta ja euroja sekä ehkäisee puujätteen syntymistä. Jos jossain puujätelavalla pilkottaa vaurioitunut kuormalava, voi miettiä, kuinka monta euroa heitetään suoraan jätteisiin.

Kiinnostuitko?

Lue myös hyvän pakkauksen merkityksestä

Ota yhteyttä, jos haluat keskustella lisää pakkauspalveluistamme tai muista logistiikan ratkaisuista! Yhteystietomme löydät täältä

alkuun