Kun Arttu Pentikäinen kotiutui Sodankylän Jääkäriprikaatista vuonna 2007, hänellä ei ollut selkeää näkemystä tulevista opinnoista tai töistä. Reserviupseerikoulun käynyt nuori mies soitti mielellään bändissä kitaraa ja rumpuja, mutta työelämän puolella oma instrumentti oli vielä etsinnässä.

Kotiutumisen lähestyessä Pentikäinen otti ensimmäiseksi tavoitteekseen hankkia työpaikan. Hänellä ei kuitenkaan ollut lukion jälkeistä koulutusta ja työkokemuskin rajoittui ahtaajan tehtäviin Raahen satamassa. Tulevaisuudensuunnitelmat olivat palveluksen päättyessä auki.

Lento- ja ilmailuala oli kuitenkin aina kiinnostanut Pentikäistä. Hän muutti armeijan aikana sopivasti Vantaalle, missä häntä houkutteleva työympäristö Helsinki-Vantaan lentokentällä oli lähellä. Pentikäinen haki töitä aktiivisesti ja työllistyi Transvalille logistiikka-alan tehtäviin ripeällä aikataululla.

– Kotiuduin perjantaina ja hommat alkoivat seuraavana tiistaina, Pentikäinen muistelee.

Transvalilla hän pääsi suorinta tietä hommiin eikä kokemuksen puute hidastanut vauhtia. Johtajakouluksen suorittanut nuori mies huomasi nopeasti, että myös kuljetuskomppanian opeista olisi ollut hyötyä logistiikka- alalla. Pian aloitettuaan rahtimiehenä Pentikäinen hyppäsi lukuisten erilaisten työkoneiden puikkoihin, kun hänet koulutettiin käyttämään niitä päivittäisessä työssään.

Lentorahdin puolella tutuksi tulivat niin kuormien purkamisessa ja lastaamisessa käytettävät vastapainotrukit kuin erilaiset lentokentän hihnalaitteet, joilla rahtia siirrettiin lentokoneisiin. Pentikäinen kertoo hänen työssään käyttämien vastapainotrukkien koon vaihdelleen pienimmistä 1,5 tonnin nostokapasiteetin sähkötrukeista suuriin diesel-käyttöisiin 10 tonnin trukkeihin. Talven tullen tarpeeseen tuli myös pyöräkuormaaja.

– Pyöräkuormaaja on suuresta koostaan huolimatta sulava liikkeissään, ja koneen ohjastaminen tulee etenkin suurempia trukkeja ajaneille kuin luonnostaan. Pyöräkuormaajaa käytetään kunnossapitotöissä usein terminaaleissa ja teollisuuspuolella, mutta myös varastoissa.

Työkoneita ei suinkaan käytetä vain lentorahdin liikuttamiseen, vaan Pentikäisen koneosaaminen laajeni myös myöhemmin työuralla.

Logistiikka liittyy kaikkeen

Nyt Transvalilla tuotantopäällikön tehtävissä työskentelevä Pentikäinen on viihtynyt alalla jo toistakymmentä vuotta. Hän on pystynyt edistämään uraansa nousujohteisesti hankkien jatkokoulutusta ja harjaantuen niin fyysisissä kuormaustehtävissä kuin esimiehen roolissa.
– Kotiutumisen jälkeen työskentelin viisi kuukautta rakennuslogistiikan puolella, jonka jälkeen työskentelin lentologistiikassa kymmenisen vuotta. Sittemmin olen työskennellyt yleisesti logistiikan tehtävissä ja jopa palannut rahtilaivojen maailmaan.

Kokemuksen karttuessa Pentikäinen alkoi ymmärtää, millaisen määrän mahdollisuuksia ala tarjoaa.
– Koulutuksia ja jatkuvuutta uralle on tarjolla paljon. Työ on hyvin joustavaa ja töitä on tarjolla 24/7. Meiltä löytyy niin kesätöitä, kokoaikaisia kuin osa-aikaisiakin hommia, Pentikäinen sanoo.

Pentikäinen liikkuu työssään enimmäkseen pääkaupunkiseudulla, mutta Transval tarjoaa töitä useilla eri paikkakunnilla ympäri Suomea. Tehtävät vaihtelevat ruokakauppojen hyllytyspalveluista teollisuuskomponenttien pakkaamiseen ja myös turvallisuusalan hommiin asti.

Transval Akatemiassa työntekijät voivat suorittaa esimerkiksi ammatillisia perustutkintoja ja erikoisammattitutkintoja, Lean Six Sigma -koulutuksia tai vaikkapa täsmäkoulutuksen kuorma-auton kuljettajan lupaa varten.

Pentikäinen haluaa kannustaa suuntaansa etsiviä nuoria antamaan logistiikka-alalle mahdollisuuden. Nykypäivän kiivailla työmarkkinoilla monipuolisen työkokemuksen merkitys on suurempi kuin koskaan ja juuri sitä Transval tarjoaa.