Satamissa ja tavaraliikenneterminaalien piha-alueilla pyörii satoja yhdistelmäajoneuvoja, rekkoja, yleensä tauotta vuoden jokaisena päivänä. Rekat tuovat alueelle perävaunuissaan tavaraa, lasti puretaan ja uudelleen lastataan, jonka jälkeen rekat jatkavat matkaansa täydellä kuormalla jonnekin päin maailmaa. Aikataulu on kiireinen ja tarkka.

Jotta tavara liikkuu optimaalisesti, satama- ja terminaalialueelle tarvitaan paljon kysyttyjä vetomestareiden kuljettajia. He siirtävät rekkojen perävaunut. Tässä työssä apuna on massiivinen 12 000 kiloa painava terminaalitraktori sillä voi siirtää kuormia myös vaakasuuntaisesti.

Janne Kuoremäki on yksi Transvalin ammattilaisista. Hänellä on takana lähes 20 vuotta kokemusta terminaalitraktorin puikoista.

– Vetomestarit tekevät töitä usein kolmessa vuorossa ja työn määrä vaihtelee vuoron aikana. Silloin töiden priorisointikyvykkyys ja paineensietokyky ovat tärkeässä roolissa. Yhden työvuoron aikana siirrän noin

60 yhdistelmäajoneuvon perävaunua. Työssä vaaditaan luonnollisesti ennen kaikkea ajoneuvon käsittelytaitoa, tarkkaavaisuutta, malttia ja rauhallisuutta. Liikutamme rekkaliikenteen keskellä isoja massoja ja tässä työssä ei hutiloida. Kiireellisenkin hetken aikana oman mielen on pysyttävä tyynenä. Meille tärkeintä on työturvallisuus ja tietysti myös materiaalin turvallisuus, Janne toteaa.

Omat mestarit opettaa

Vetomestarin kuljettajan työhön ei ole olemassa muodollista koulutusta, vaan siihen opitaan mestari-kisällityylillä. Janne kertoo, että peruuttamistaidon oppii vain tekemällä ja harjoittelemalla. Opettajana toimii aina pitkään vetomestarina toiminut transvalilainen. Voikin sanoa, että Transvalilla on oma vetomestariohjelma.

– Meillä on Transvalin yli 26 vuoden historian aikana työssäoppinut useita vetomestareita. Omien ammatti-ihmisten toimesta on kehitetty meille turvallisin ja sopivin toimintapa, jonka kautta opetetaan uusia ammattilaisia.

Janne muistelee, että ennen muinoin vetomestarin kuljettaja sai työohjeet huutoluuriin (eli la-puhelimeen), josta asiat kirjattiin kuulon mukaan muistivihkoon. Nykyisin Transvalilla on käytössä tabletit, joihin työnjohto

välittää tiedot, mitä perävaunuja ja missä järjestyksessä siirretään lastauslaiturille ja laitureilta pois. Janne toteaa digitaalisuuden kasvattavan työn turvallisuutta ja tehokkuutta

– Meillä on vapaat kädet ajaa terminaalitraktoria. Ei tarvitse samaan aikaan ajaa, kirjoittaa, kuunnella ja huudella huutoluuriin. Kaikki tarvittava tieto löytyy päivitettynä tabletilta. Se tarkoittaa materiaalien optimaalista virtausta, kun perävaunut ajetaan aina oikealle ovelle oikeaan aikaan. Kaikkien työ sujuvoituu. Oman muistin varassa en kyllä muistaisi satavarmasti työvuoronaikana ajettavien, noin 60 vaunun, ajojärjestystä tai niiden sovittua lastauslaituria.

Jokaisen pitää päästä terveenä töistä kotiin

Työturvallisuus on transvalilaisten jokapäiväisen toiminnan ykkösprioriteetti. Jokaisen pitää päästä terveenä töistä kotiin. Yhtiölle on myönnetty kaikki kolme merkittävää laatuun, ympäristöön ja turvallisuuteen liittyvää sertifikaattia: ISO 9001:2015 Laadunhallintajärjestelmät, ISO 14001:2015 Ympäristöjärjestelmä sekä ISO 45001:2018 Työterveyden ja työturvallisuuden johtaminen.

Kaikkien kolmen sertifikaatin hallinta ei ole logistiikka-alalla yleistä. Etenkin työterveyteen ja työturvallisuuteen keskittyvä ISO 45001 on logistiikka-alalla vielä harvinainen. Standardien etu on siinä, että ne ohjaavat vakioituun toimintaan. Kun toimintatapa on vakioitu, prosessia voidaan kehittää järjestelmällisesti. Standardit luovat pohjan kehittämiselle, jonka avulla tavoitellaan parempaa työturvallisuutta, parempaa laatua, pienempiä ympäristövaikutuksia ja aikasäästöjä.

– Oma ja kaikkien työntekijöidemme sekä asiakkaan työntekijöiden turvallisuus on meille ykkösasia. Haluamme olla suunnannäyttäjiä logistiikkaosaamisen lisäksi myös turvallisuudessa. Logistiikassa jokainen hetki merkitsee. Se tarkoittaa vastuullista tehokkuutta, turvallisuutta ja palvelukykyä, Janne summaa.