Poikkeuksellinen vuosi 2020 näyttää tuovan mukanaan läpimurron myös ruuan verkkokaupassa. Postissa ja Transvalissa uskotaan, että muutos on pysyvä ja ruuan verkkokauppa tulee jatkamaan kasvua myös tulevina vuosina.

Verkkokaupan ennätysvuosi ulottuu myös ruokaan. Postin teettämässä tuoreessa tutkimuksessa jo puoli miljoonaa suomalaista (12 % vastaajista) kertoo ostavansa joulupöydän antimia verkkokaupasta. Tutkimus toteutettiin marraskuun lopussa ja siihen vastasi yli tuhat suomalaista.

–  Jo pidemmän aikaa on ollut huomattavissa, että kuluttajien ostotottumukset muuttuvat myös ruuan verkkokaupan osalta. Korona-aika otti tähän valtavan harppauksen muunkin verkkokaupan kasvun ohella, toteaa Postin Business Manager Tuomo Tarvainen.

Niin ikään yli puoli miljoonaa suomalaista, eli tutkimuksessa 12 % kaikista vastaajista uskoo, että koronapandemia on muuttanut verkkokaupasta ostamista pysyvästi.  Tarvainen uskoo, että ruuan verkkokaupan suosiota selittävät samat tutkimuksessa mainitut syyt, kuin muunkin verkkokaupan kasvua. Asiakkaat arvostavat sitä, että ostokset voi tehdä helposti oman aikataulunsa mukaan eikä kaupassa tarvitse jonottaa tai tungeksia väenpaljoudessa.

Posti ja Transval avainasemassa ruuan verkkokaupan kehityksessä

Ruuan verkkokauppa on ollut ja on edelleen Suomessa lukujen valossa jokseenkin pientä. Markkinakehityksessä voidaan kuitenkin tänä vuonna nähdä koronapandemian vaikutuksesta parin vuoden loikka. Aika näyttää, mihin tasoon kysyntä jää, mutta Posti ennustaa ruuan verkkokaupan kasvavan joka tapauksessa tulevaisuudessa voimakkaasti.

–  Postissa on tehty paljon työtä sen eteen, että varmistamme teknologian avulla, että ruokatilauksen tehnyt asiakas on tyytyväinen toimituskokemukseensa. Ratkaisevassa asemassa tämän tyytyväisyyden suhteen ovat lyhyet ja selkeät toimitusaikaikkunat, tilauksen karttaseuranta, toimitustarkkuus sekä palautekanava, Tuomo Tarvainen summaa.

Postin rooli ruuan verkkokaupassa on laaja: asiakkaille kuljetetaan ruokakasseja kaupoista suoraan kotiovelle eri puolilla maata.

Postin tytäryhtiön, logistiikkayhtiö Transvalin henkilöstö hyllyttää elintarvikkeita ja kerää ruuan verkkokauppaostokset noin 800 myymälässä, ja kauppojen oma henkilöstö voi keskittyä asiakaspalveluun. Verkkokauppaostosten keräily edellyttää elintarvikkeiden hyvää hyllysaatavuutta. Postin ja Transvalin yhteistarjoama on kaupoille helppo tapa testata ja ottaa verkkokauppapalvelu käyttöön nopeasti.

Postin teettämä kyselytutkimus toteutettiin IROResearch Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa 17.-26.11.2020 ja siihen osallistui yhteensä 1 000 vastaajaa.

Tutustu, miten maailman parhaaksi valittu ruokakauppa on ottanut elintarvikkeiden verkkokauppaan rakettilähdön täältä.

Kiinnostuitko? Ole yhteydessä: Samuli Iivonen 040 157 9879 (samuli.iivonen@transval.fi) ja Joachim Silberstein 040 772 7664  (joachim.silberstein@transval.fi)

Kiinnostaako sinua sisälogistiikan tehostaminen? Lataa tästä Transvalin sisälogistiikkaopas

Lue lisää Transvalin palveluista