Tuotehävikki myymälässä voi olla noin kaksi prosenttia ja tuotekohtainen hävikki seitsemän prosenttia. Motivan arvion mukaan päivittäistavarakaupan hävikin arvo on Suomessa arviolta yli 200 miljoonaa euroa vuodessa. Jos myymälän vuosittainen liikevaihto on 30 miljoonaa euroa, on tuotehävikin määrä 600 000 euroa. Vuosittain.

”Suurin hävikki on kuitenkin myymälän takatilassa ikuisesti hyllypaikkaansa odottava tuote. Silloin tuotteen elinkaaren kustannukset jäävät huippuunsa ja valmistettu tuote ei päädy maksavan ostajan mukaan” toteaa Samuli Iivonen, Transvalin Myymäläpalveluista vastaava johtaja.

Myymälöissä ja kaupoissa on totuttu hävikkiin, sitä on ollut aina. Hävikin juurisyitä ovat tuotteen häviäminen matkalla, tuotteen kuljetus väärään osoitteeseen, väärä hyllytyspaikka, tuotteen vaurioituminen, pilaantuminen, vanhentuminen tai päätyminen myymälävarkaalle.

”Myymälöiden ja verkko-ostosten noutojen hävikkiä voidaan pienentää tehokkaalla toiminnalla ja etävalvonnalla. Hävikki ei synny itsestään, vaan siihen on aina olemassa syy.”

Myymälän takatilaan saapuneet tuotteet tulee saada nopeasti ja kuitenkin oikea-aikaisesti halutulle hyllypaikalle. Uusimmalla päiväyksellä olevat tuotteet hyllyrivin viimeisemmäksi ja samalla hyllystä pitää poimia vanhentuneet tuotteet pois.

”Tuotevolyymin ja menekin seuraaminen ja näihin reagoiminen datapohjaisesti, myymälän oman henkilöstön työtehtävien optimointi ja tehokkaasti hyllytys- ja keruutyötä tekevän kumppanin henkilöstön optimaalinen työajankäyttö ratkaisee osaltaan hävikinhallintaa.”

Tuotteen logistiikkaketjun pitää olla katkeamaton ja valvottu tapahtuma

”Verkkokaupan kasvaessa kaupasta tulee yhä merkittävämpi paikka tavaroiden luovutuksessa, ja luovutuspisteet voivat olla yhä pienempiä. Se lisää automaation ja valvonnan tarvetta. Kaupan digitalisaatio lisää myös varkauksien riskiä.”

Etävalvonnalla voidaan valvoa esimerkiksi verkkokaupassa tehtyjen ruokakassitilausten noutoa tai automaattikassoilla asiointia. Teknisten apuvälineiden lisäksi tarvitaan myös ihmisiä. Yhä enemmän tilanne on se, että myymälöissä on perinteisten vartijoiden sijaan turvallisuuskoulutettua kaupan henkilöstöä.

”Palvelemme noin 1000 myymälää ja kauppaa kattavasti Suomessa. Tavoitteemme on saada tuotehävikki minimiin ja tuotteet ostavan asiakkaan matkaan mutkattomasti. Olemme osa myymälöiden asiakaskokemusta ja omalta osaltamme mahdollistamme myymälän keskiostoksen kasvamisen. Kattavassa palvelumenussamme ovat hyllytyspalvelu, ruuan verkkokaupan keruupalvelu, turvamyyjäpalvelu sekä etämonitorointipalvelu.”

Transvalin Myymäläpalveluja käyttävät kauppaketjut, kauppiaat ja esimerkiksi elintarviketeollisuus. Palvelukokonaisuus kattaa kaikki myymälät pienistä kivijalkamyymälöistä hypermarketeihin.

Vinkkejä hävikinhallintaan:

  • Varmista itsellesi tehokas hyllytyskumppani, joka joustavasti pystyy palvelemaan kulloisessakin sesongissa ja volyymitilanteessa. Aina oikea määrä henkilöitä töissä!
  • Varmista, että kumppanin henkilöstö on koulutettu etukäteen ja hyllytys sujuu tehokkaasti ja turvallisesti
  • Saman hyllytyskumppanin on hyvä osata myös ruuan verkkokaupan keräily. Hyllytystyö toimii keräilyn perustana.
  • Huolehdi turvallinen asiointikokemus turvamyyjä-palvelulla.
  • Hyödynnä etämonitoroinnin ja -valvonnan mahdollisuudet.

Ota yhteyttä. Transval on luotettava ja tehokas myymäläpalvelukumppani. Takana on yli 25 vuoden kokemus logistiikassa.