Myymälöiden ja verkko-ostosten noutojen hävikkiä voidaan pienentää tehokkaalla toiminnalla ja etämonitoroinnilla. Tuotteen logistiikkaketjusta pitää saada katkeamaton ja valvottu tapahtuma.

 

Myymälöiden ja verkko-ostosten noutojen hävikkiä voidaan pienentää tehokkaalla toiminnalla ja etämonitoroinnilla. Tuotteen logistiikkaketjusta pitää saada katkeamaton ja valvottu tapahtuma. Tuotehävikki myymälässä voi olla vuodessa keskimäärin jopa kaksi prosenttia ja tuotekohtainen hävikki seitsemän prosenttia. Jos myymälän vuosittainen liikevaihto on 30 miljoonaa euroa, on tuotehävikin määrä 600 000 euroa -vuosittain.

Hävikin määrään vaikuttaa moni asia eli tuote voi esimerkiksi hävitä matkalla, mennä väärään osoitteeseen, vaurioitua, pilaantua, vanhentua tai joutua myymälävarkaalle. Suurin hävikki on myymälän takatilassa ikuisesti hyllypaikkaansa odottava tuote. Silloin tuotteen elinkaaren kustannukset jäävät huippuunsa ja valmistettu tuote ei päädy maksavan ostajan mukaan.

HÄVIKKI VÄHEMMÄKSI KAUPAN KAIKISSA TOIMISSA

Sisä- ja sopimuslogistiikan suunnannäyttäjä Transval vahvisti valtakunnallisesti toimivaa myymäläpalveluaan (markkinassa palvelunimellä VOIMAHYLLYTYS) ostamalla kaupan hävikinhallintaan erikoistuneen KV Turvan alkuvuodesta. Palvelua käyttävät kauppaketjut, kauppiaat ja esimerkiksi elintarviketeollisuus. Palvelukokonaisuus kattaa kaikki myymälät pienistä kivijalkamyymälöistä hypermarketeihin.

”Palvelemme noin 1300 myymälää kattavasti Suomessa. Selvitämme asiakkaan tarpeen perusteellisesti ja kokoamme sopivan palvelupaketin kohteen liiketoiminnan ja ympäristön mukaan. Tuomme entistä tehokkaammin mukaan palveluihimme kiertotalousajattelua ja kestävää kulutusta. Tavoitteemme on saada tuotehävikki minimiin ja tuotteet ostavan asiakkaan matkaan mutkattomasti. Olemme osa myymälöiden asiakaskokemusta ja omalta osaltamme mahdollistamme asiakkaamme keskiostoksen kasvamisen”, myyntipäällikkö Jari Mattila esittelee.

Myymäläpalveluissa Transval on Suomen markkinajohtaja. Tarjolla on kaupalle muun muassa perushyllytyspalvelua, jolla varmistetaan se, että tuotteet siirtyvät nopeasti, tehokkaasti ja hyvässä kunnossa kaupan varastosta hyllyihin ja ovat hyvin saatavilla.

”Osalla myymälöissä toimivista henkilöistämme on turva-alan peruskoulutus. He edistävät turvallista asiointia myymälöissä sekä toimivat apuna kaupan eri tehtävissä, kuten hyllysaatavuuden optimoinnissa, tuotteiden hävikin hallinnassa ja kassatyössä sekä etävalvonnassa”, Mattila kertoo.

ETÄVALVONTA VARMISTAA VERKKO-OSTOSTEN NOUDON

”Tuotteen logistiikkaketjun pitää olla katkeamaton ja valvottu tapahtuma. Palveluumme kuuluu nyt myös myymälöiden etävalvontamahdollisuus, joka varmistaa sen, että tuote lähtee myymälästä ulos maksavan asiakkaan mukana”, Mattila sanoo.

Kaupan digitalisaatio lisää varkauksien riskiä. Etävalvonnan avulla pystytään valvomaan esimerkiksi verkkokaupassa tehtyjen ruokakassitilausten toteutuminen ja nouto myymälästä.
Mattilan mukaan teknisten apuvälineiden lisäksi tarvitaan myös ihmisiä. Yhä enemmän tilanne on se, että myymälöissä on perinteisten vartijoiden sijaan turvallisuuskoulutettua kaupan henkilöstöä.

Transval tuotteistaa hyllysaatavuutta ja tarjoaa muita tukipalveluja nyt lähes 5 000 logistiikan ammattilaisten osaamisella. Hyvän toimintakonseptin pohjalta voidaan kehittää myymälöiden asiakaskokemusta sekä vaikuttaa hävikinhallintaan.

TIESITKÖ TÄMÄN TRANSVALISTA?

  • Palvelee noin 500 asiakasta Suomessa ja Baltian maissa asiakkaiden omissa tiloissa; esimerkiksi varastoissa, terminaaleissa, teollisuudessa ja myymälöissä.
  • Yhtiö on toiminut 25 vuotta, henkilöstöä noin 4 300.
  • Palvelu kattaa toimitusketjuratkaisut kuljettamisesta varastointiin sekä asiakkaiden tiloissa tapahtuvat sisälogistiikan ratkaisut ja logistiikan ammattiosaajien henkilöstöpalvelut.
  • Toimintaa koko maan alueella, pääkonttori Helsingissä.
  • Muuttaa asiakkaiden sisälogistiikan kiinteitä kuluja muuttuviksi kustannuksiksi.
  • Suomen markkinajohtaja ulkoistuslogistiikassa.
  • Tekee sen, minkä lupaa.

 

Artikkeli julkaistaan 20.3.2020 Tekniikka&Talous -lehdessä.

 

Kiinnostuitko Voimahyllytyksestä? Ole yhteydessä, niin keskustellaan aiheesta lisää!

Joachim Silberstein 040 772 7664 joachim.silberstein@transval.fi