Paulig on ulkoistanut sisälogistiikkansa Transvalille. Logistiikkayhteistyö Transvalin kanssa on strateginen valinta, joka mahdollistaa Pauligin paahtimolla keskittymisen laadukkaan kahvin valmistukseen.


Kahvikontti saapuu laivalla Vuosaaren satamaan. Transvalin työntekijät kärräävät sen naapurustossa olevalle paahtimolle, missä kahvi kumotaan siiloihin odottamaan. Kun aika tulee, pavut paahdetaan, jauhetaan, pakataan ja siirretään varastoon siihen saakka, kunnes keskusliikkeen tilaus saapuu.

Transvalin työntekijät pakkaavat kahvit tilauksen mukaan ja lastaavat viikoittain 100 000 – 300 000 kiloa kahvipaketteja niitä noutaviin rekkoihin. Kahvi matkaa ensin keskusliikkeen varastoon, sieltä vähittäiskauppaan ja viimein suomalaisen kahvihetkiin.

40 miljoonaa kahvikiloa laatuvarmistettuina

Vuosaaren satama-alueella sijaitseville Pauligin Suomen paahtimoille saapuu vuosittain 40 miljoonaa kiloa raakakahvia. Niiden lisäksi Paulig paahtaa kahvia Venäjällä.

Jokaista kontista otetaan näyte jo lähtömaassaan. Tämä on osa Pauligin laadunvarmistusta. Kun laatu on todettu oikeaksi, kontti lähtee liikkeelle.

Kahvia kuljetetaan pääasiassa kokonaisina kontteina, jolloin koko kontti on vuorattu yhdellä 20 tonnia vetävällä säkillä. Pienempien kertaerien kuljetustapa on joko tonnin painoinen big bag tai juuttisäkki.

Satamaan saapuessaan kahvin laatu tarkastetaan toistamiseen ennen kuin se jatkaa matkaansa paahtimossa oleviin siiloihin. Jokainen kahvilaatu varastoidaan tarkasti omaan siiloonsa. Kolmas näyte kahvista otetaan juuri ennen sen paahtamista. Lisäksi näytteitä otetaan paahto-, jauhatus- ja pakkausprosessin yhteydessä.

”Siiloista valitaan reseptin mukainen sekoitus, joka paahdetaan ja pakataan”, Pauligin epäsuorista hankinnoista vastaava päällikkö Terhi Liukkonen kertoo.

Kahvia on kahta päälaatua arabicaa ja robustaa. Pauligilla on kuitenkin 60 siiloa, joista kuhunkin varastoidaan eri alkuperämaista tulevia kahvipapuja ennen paahtamista ja jauhatusta. Kaikki Pauligin raakakahvi on sertifioitua tai muuten vastuulliseksi varmennettua.

Sisälogistiikka asiantuntijan käsissä

Paulig alkoi siirtää logistiikkaansa Transvalille viisi vuotta sitten. Yhteistyö on laajentunut vuosien varrella hyvien kokemusten saattelemana.

”Aiemmin meillä oli sisä- ja ulkologistiikassa eri toimijat. Pari vuotta sitten siirsimme Transvalille myös raakakahvin hallinnan satamasta paahtimolle. Transval auttaa meitä myös kahvilaitteiden varaosien hallinnassa”, Liukkonen kertoo.

Logistiikan ulkoistus Transvalille on osa Pauligin strategista valintaa keskittyä toiminnassa siihen, minkä se osaa parhaiten eli kahvin valmistukseen.

”Saamme parasta logistiikkapalvelua silloin, kun ostamme logistiikkatoiminnot sen alan asiantuntijalta. Transval tuo meille jatkuvasti kehitysideoita, joiden toimivuuden he ovat testanneet aiemmin muissa yrityksissä. Toimintamme kehittyy ilman, että meidän pitää koko ajan itse hankkia syvällistä ymmärrystä logistiikkamarkkinoilta.”

Joustava määrä työntekijöitä

Paulig huolehti ennen varastohenkilöiden työvuoroista. Transval ehdotti, että voisivat ottaa työnjohdon haltuunsa. Heidän avullaan Paulig pystyi optimoimaan joustavasti varaston henkilöstömäärää.

”Malli toimii huomattavasti paremmin, sillä Transvalin työnjohto näkee koko ajan tarvittavan työmäärän”, Liukkonen kertoo.

Työntekijämäärän joustoa helpottaa se, että Transvalilla on Vuosaaren alueella useita toimipisteitä, joiden välillä työntekijät liikkuvat joustavasti.

Transvalilta Pauligille työskentelee 10-20 työntekijää. Kausivaihtelut määräytyvät keskusliikkeiden sesonkien ja kampanjoiden mukaan, onhan kahvi yksi tärkeimmistä kauppojen sisäänheittotuotteista.

Logistiikka on asiakastoimitusten osalta suoraviivaista vähittäistavarakaupan puolella, onhan asiakkaina vain muutama keskusliike. Toisaalta suomalaisten kahvimaku on parin viime vuosikymmenen aikana monipuolistunut merkittävästi ja tämä on merkinnyt toimituseriin melkoista variaatiota. Siksi varaston layoutin tehostaminen on jatkuvasti kehityslistalla.

Tuotannon ja logistiikan saumaton yhteistyö on kahviketjussa ensiarvoista. Siksi Transvalin ja Pauligin asiantuntijat keskustelevat päivittäin, millä toimenpiteillä homma sujuu entistä joustavammin.

”Tärkein asiakaslupauksemme on se, että asiakkaamme saa kahvia silloin, kun hän sitä tarvitsee”, Liukkonen muistuttaa.

——————————————-

Kiinnostuitko? Lataa tästä Transvalin sisälogistiikkaopas

Haluatko keskustella sisälogistiikkapalveluista? Ota yhteyttä, niin kartoitetaan yhdessä mahdollisia ratkaisumalleja toimintaanne

Lue lisää Transvalin sisälogistiikkapalveluista

Teksti: Jukka Nortio Kuvat: Ville Rinne