Nornickel Harjavalta ja Transval aloittivat yhteistyön valmistuotteiden lähetys- ja kuljetustoiminnassa

Jo yli vuoden ajan Transval on vastannut Nornickel Harjavallan lopputuotteiden varastoinnista Teollisuuspuiston alueella. 1.6. alkaen yhteistyö laajeni kattamaan myös konttien kuljetukset satamaan sekä tyhjien konttien noudot satamasta.

Toiminnan tavoitteena on tuottaa asiakkaalle sujuva palvelu, jossa ei tingitä turvallisuudesta eikä tehokkuudesta.

Toiminnan toteuttamiseksi Transvalilla on käytettävissä kaksi uutta B-link ajoneuvoyhdistelmää sekä kuljetusputken sujuvuuden ja tehokkuuden varmistava konttikurottaja. Kurottaja mahdollistaa entistäkin sujuvamman tavaravirran sisämaan ja sataman välillä, kun kontit voidaan lastata valmiiksi ennen noutavan ajoneuvon saapumista. Tämä tehostaa myös lastaustoimintaa, sekä helpottaa kuormansidontatyötä ja parantaa työturvallisuutta lastauksen tapahtuessa maan tasalla. Koneen käyttöönotto ja perehdytykset ovat suuren koneen kanssa normaalia huomattavasti pidempiä prosesseja, mutta kaikki on sujunut hyvin.

-Aiemmin olemme operoineet kurottajilla Jyväskylässä ja Raumalla, joten tällainen suuremman kokoluokan laitekaan ei ole meille vieras, kertoo projektipäällikkö Janne Tossavainen.


Itävallasta tuodun konttikurottajan asennustyöt käynnissä.

Lastiturvallisuus ytimessä

Nornickel Harjavallan lopputuotteiden varastointi- ja kuljetusputken hallinnointi on tuonut keskiöön lastiturvallisuuden merkityksen. Tehokkaiden ja turvallisten sidontamenetelmien edelleen kehittäminen onkin ollut Transvalin keskeisiä tavoitteita. Yhdessä asiakkaan kanssa järjestimme Harjavallassa lastiturvallisuuspäivän, jossa tutustuimme uuden sidontamenetelmän antamiin mahdollisuuksiin. Tilaisuudessa lastattiin ja sidottiin kaksi konttia, jotka lähtivät asiakaskohteisiin eri puolille maailmaa ja joista saamme palautteen konttien saavuttua perille.

”Näyttää, että sidontamenetelmä täyttää keskeiset tavoitteemme: laskettavuus, turvallisuus, tehokkuus ja tasalaatuisuus. Mikäli kenttäkokeiden tulokset ovat samansuuntaisia ja kustannuslaskelmat odotetun kaltaisia, tulemme siirtymään menetelmän käyttöön jo lähiviikkoina.” summaa päivän annin projektipäällikkö Pekka Paavilainen.