Digitalisaatio ja teknologian kehittyminen muuttavat merkittävästi yhteiskuntamme rakenteita. Niiden luomat mahdollisuudet on hyödynnettävä täysimääräisesti. Jotta pärjäämme tiukassa kansainvälisessä kilpailussa meidän täytyy uudistua, olla rohkeita ja uskaltaa irrottautua vanhasta.

Niinhän se on, rohkeus ja yhteinen visio ovat vieneet suomalaisia eteenpäin aina. Osoituksena tästä voidaan mainita sata vuotta sitten huhtikuussa Suomussalmen kirkossa pidetty suuri kansalaiskokous, jonka seurauksena Suomen itsenäisyyttä vaadittiin tiettävästi ensimmäistä kertaa. Valtiomme syntyi suomalaisten omasta tahdosta ja pitkäjänteisen työn seurauksena. Vaikeista ajoista huolimatta suomalaiset ovat jo sata vuotta rakentaneet omaa maataan ja päättäneet asioista yhdessä.

On hienoa katsoa Suomen 100-vuotista taivalta. Yritysrintamalla meillä on monia menestystarinoita yli 100 vuoden takaa. Erinomaisena esimerkkinä voidaan mainita vaikkapa meille kaikille kahvinkuluttajille tuttu Paulig. Brändi joka on säilynyt suomalaisten kahvikupeissa jo Suomussalmea edeltäviltä ajoilta. Brändi, joka on kehittänyt tuotteitaan ja toimitaansa ansiokkaasti maailman muuttuessa ympärillä.

Logistiikan saralla kehitystä on tapahtunut laajalla rintamalla. Sanan logistiikka juuret ovat kauempana kuin Suomussalmen tapahtumat, jo muinaisissa Kreikan, Rooman ja Bysantin imperiumeissa logistikas (kr.) –nimiset upseerit olivat vastuussa rahoitus- ja huoltoasioista. 1900-luvulla muutos logistiikassa on ollut valtava. Me 70-luvulla syntyneet olemme nähneet ja kokeneet kuinka teknologian kehittyessä ruutupaperin on varaston keräilyssä korvannut valo-tai puheohjaus, faxit ovat muuttuneet sähköisiksi tiedonsiirroiksi ja robotiikka on korvannut osittain ihmisten käsipareja.

Nykyisin logistiikkaa pidetään yhtenä yritysten tärkeimpänä toimintona, jolla voidaan saavuttaa huomattavia säästöjä ja kilpailuetua. Logistiikkakustannukset ovat keskimäärin 11,5% suomalaisten yritysten liikevaihdosta, ja 17% bruttokansantuotteesta. Tästä noin puolet on varastoinnin kustannuksia ja varastointiin sitoutuvan pääoman kustannuksia. Logistiikka on työsarka, jonka toimintaa jatkuvasti kehittämällä yritykset pärjäävät paremmin. Me transvalilaiset pyrimme löytämään jatkuvasti uusia keinoja logistiikkalukujen trimmaamiseen asiakkaidemme parhaaksi ja hyödynnämme aktiivisesti alan parhaita menetelmiä ja käytäntöjä.

Jotta pidämme Suomen orastavan kasvun tiellä tarvitaan rohkeutta päättäjiltä, mutta myös logistiikka-alan toimijoilta. Tarvitsemme uusia keinoja ja kunnianhimoisia ajatuksia. Uudistaminen tapahtuu vuoropuhelun ja dialogin keinoin. Uudistajat eivät välttämättä omana aikanaan saa suurta kiitosta, mutta silti huomisen visio kannustaa meitä eteenpäin. Logistiikkaketjun jatkuvalla parantamiselle me transvalilaiset haluamme olla mukana tekemässä yhdessä asiakkaittemme kanssa parempaa tulevaisuutta.

Nyt me suomalaiset viemme maamme uudelle vuosisadalle sisulla, sydämellä ja yhdessä. Ja logistiikan saralla me transvalilaiset otamme pallon oman alamme viemisestä eteenpäin. Avaamme avoimen dialogin kehittyvän logistiikan tiimoilla ja kutsumme mukaan keskusteluun asiakkaamme, kumppanimme ja kaikki alan vaikuttajat ja tekijät.

Otetaan uusi satanen innolla vastaan ja mennään yhdessä kohti uutta. Näissä merkeissä mukavaa kesän odotusta kaikille!

Kai Kankaala

Myynti- ja markkinointijohtaja

Blogi

Kai Kankaala
Myynti- ja markkinointijohtaja

Vastaan Transvalilla myynnistä ja markkinoinnista. Asiakkaiden moniuloitteiset maailmat tarjoavat minulle joka päivä kiintoisia näköaloja. Vapaalla prioriteetteina ovat perhe ja reipashenkinen penkkiurheilu matseineen.